Like me!

kempen tutup elektrik !



Pada 28hb Mac pukul 8 pm ( waktu Malaysia) , semua digesa menutup semua sumber elektrik selama sejam untuk menyokong kempen global warming yang dipanggil "Earth Hour".

Kempen ini dianjurkan oleh WWF. Jika anda berfikir untuk mewariskan kehijauan bumi ini, mari mendaftar di http://www.earthhour.org/signup/ dan tutup suis utama elektrik anda.



Untuk info lanjut boleh melawat laman panda.org . Mungkin ada yang berkata ini adalah propaganda Barat dan berfikiran sejam tu apa nak dibuat? Anggaplah ini satu simbolik mengingati dan menyayangi bumi ini.

Sebenarnya idea untuk shutdown elektrik selama sejam ni adalah untuk jimatkan penggunaan tenaga (janakuasa). Kalau 200,000 orang shutdown elektrik, jumlah tenaga yang diperlukan untuk menjana elektrik di stesen janakuasa dapat dikurangkan. Kalau 200k orang drive dibandingkan 200k orang on lektrik selama 1 jam. 200,000 orang yang menggunakan elektrik masih memberikan kesan yang lebih buruk. Tak tahulah kalau stesen janakuasa sekarang menggunakan Petrol Tanpa Plumbum.

Sebab apa 1 jam, dan pukul 8-9? Sebab, selepas 1 jam, pukul 8-9 di malaysia. Masuk pulak pukul 8-9 di negara lain. Secara teorinya, selama 60jam, tiap-tiap satu negara di seluruh dunia akan menutup elektrik selama 1 jam secara berselang-seli. Selepas malaysia tutup 1 jam, thailand pulak tutup 1 jam, kemudian thailand bukak balik, vietnam pulak off, dan seterusnya

Sanggup kah anda meninggalkan air-cond,kipas angin,astro, peti ais dan sebagainya. Serta janganlah pula jem di jalanraya kerana semua nak merewang kerana nak shut down elektrik di rumah. Petrol tu pun dikira pencemaran juga tau.

bro..
bersama2 ler kiter menjayakan kempen tup elektrik"earthour"







Category:  
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response.