Like me!

10 Cara untuk dapatkan perhatian pengunjung


Tidak ada maknanya berblogging jika tiada pengunjung bukan? Penulis bersyukur walaupun blog ini baru berusia 5 bulan, blogmenjerit sudah mendapat Pagerank 3. Apa yang penulis ingin kongsikan adalah beberapa tip untuk mendapatkan perhatian pengunjung untuk terus membaca sesuatu blog.Kebanyakkan blogger di Malaysia tidak mempedulikan akan blog mereka dan terus menulis setiap entri tanpa mempedulikan pengunjung mereka. Ada juga yang ingin menarik pengunjungnya tersendiri, tetapi setiap pengunjungnya hanya datang dan pergi tanpa meninggalkan sedikit komen. Jika anda bukan Tun Dr. Mahathir, Afdlin Shauki ataupun Sufiah, memang sukar untuk anda dikenali dalam masa terdekat ini. Walaubagaimanapun tidak ada salah bukan jika anda ingin jadi terkenal bukan?

1. Penggunaan imej. Jangan takut untuk meletakkan imej disetiap postingan, mata pengunjung lebih tertumpu kepada imej sebelum teks. Sebaiknya imej yang ingin diletakkan haruslah di resize dulu kelebarannya agar tidak terlalu besar. Satu imej untuk setiap satu posingan sudah cukup. Terdapat banyak perisian percuma yang boleh didapati di internet yang sesuai digunakan contohnya Picasa ataupun Photoscape.


2. Blog unik. Elakkan menggunakan templat yang popular. Sehebat manapun templat itu bila sudah ramai yang menggunakannya pasti ianya memboringkan. Apa yang penulis syorkan, cuba ubah apa yang templat anda sudah ada contohnya warna, widget dan sebagainya. Jika blog anda unik, pastinya anda lain dari yang lain. Contohnya blog ini, asalnya ia adalah default template Tic Tac, selepas 2 hari ianya nampak lebih berbeza dari templat asalnya.

3. Link Tab. Link Tab memang penting, cuba letakkan alamat URL yang penting sahaja. Antara alamat URL yang kerap digunakan adalah Home, Donate, About Me dan Subcribe. Cuba jadi kreatif agar idea yang anda ingin sampaikan berbeza dengan blogger lain.

4. Format penulisan. Bagi Wordpress, dashboardnya mungkin banyak kelebihan dari Blogger bukan? Walaupun begitu, apa yang penting cuba optimumkan penggunaan dashboard. Tulisan yang bervariasi membuatkan mata lebih fokus. Jangan jadikan blog anda seperti suratkhabar, lagipun tidak ada orang yang ingin membelinya. Penggunaan bold, italic, hyperlink, quote dan sebagainya harus diambil perhatian.

5. Interaksi dua hala. Adakalanya postingan kita akan di komen jika ia betul-betul menarik. Jangan biarkan pengunjung anda ‘bercakap dengan dinding’, cuba balas apa yang mereka komen. Jika komen berbentuk pertanyaan, cuba jawab secepat mungkin. Jika komen berbentuk pujian, cuba jadi bersederhana. Jika komen berbentuk teguran, jangan jadi sombong untuk terus membuangnya.

6. Menulis Headline dan Katakunci. Katakunci adalah untuk mesin pencari (search engine), ianya bukan untuk pengunjung. Cuba belajar kombinasi untuk cari headline dan katakunci terbaik untuk menarik perhatian pengunjung dan mesin pencari. Pastikan ejaan yang ditaip mengikut tatabahasa yang betul kerana Google amat menitikberatkan penggunaan ejaan. Tak kisahlah walaupun anda menulis dalam bahasa melayu pun.

7. Ringkas dan padat. Cuba jangan menulis sesuatu artikel terlalu panjang, secepat mana yang anda ingin sampaikan itu adalah penting. Seribu perkataan pun belum tentu boleh membuatkan pengunjung blog anda faham tentang apa yang anda telah tulis. Sebaiknya pecahkan topik yang anda ingin sampaikan kepada beberapa postingan. Contohnya bila anda menulis tentang Technorati, tak perlu menulis seperti Wikipedia. Pecahkan kepada maksud, kegunaan, isu semasa dan pelbagai lagi mengikut idea anda.

8. Sederhana dan bersih. Anda perlu memastikan blog anda besederhana dan bersih. Buangkan widget yang terlalu banyak. Walaupun ianya widget berguna, terlalu banyak widget boleh membunuh minat pengunjung. Cuba bezakan mana widget yang penting dan yang tak penting, seterusnya optimakan penggunaannya.

9. Widget Tentang Saya. Wajibkan diri anda memasang widget Tentang Saya pada Sidebar masing-masing. Walaupun nampak remeh, bagi pengunjung ianya amat penting dan mereka perlu tahu tentang siapa tuan punya blog itu. Letakkan imej yang paling hensem atau cantik sahaja, gunakan Photoshop jika perlu menipu. Diskripsi pula harus pendek dan ringkas, tak perluayat memuji-muji diri sendiri. Cukuplah memberitahu nama, lokasi dan tujuan anda berblogging.

10. Masa adalah segalanya. Anda pernah kira berapa berat blog anda? Anda pernah kecilkan saiz CSS anda? Jika tidak sila lakukan sekarang. Sudah lama penulis berblogging, banyak sekali templat yang dikeluarkan setiap hari dan ada sahaja yang menarik hati. Tak kira secantik manapun templat, elakkan memilih templat yang mempunyai banyak imej. Semakin berat templat, semakin bosan pengunjung blog anda untuk menjelajah ke postingan seterusnya. Templat yang terlampau berat merugikan diri sendiri.

Jadi untuk meningkat jumlah pembaca, bacalah tips di atas.

Credit to Blog Menjerit







Category:  
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response.